Son Dakika

Okul mahalleyle bütünleşecek

Okul mahalleyle bütünleşecek

 

Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Yaşayan Okullar Projesi ile çocuğun okulla birlikte sanki tabii ortamında yaşıyormuş gibi, zorlama bir mekandan ziyade günlük ihtiyaçlarını doğal olarak giderebileceği ve orada olmaktan mutluluk duyacağı bir ortamı oluşturmaya gayret ettiklerini söyledi.   

Bakan Selçuk, Sultanahmet Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde gerçekleştirilen projenin tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, bugün ayrı bir mutluluğu olduğunu çünkü çok eski yıllardan beri okul mimarisi konusunda özel olarak çalışıp, sonsuz hayaller kurduğunu dile getirdi.

Selçuk, bugün bu hayali gerçekleştirmek için tam da "keşke" dedikleri şekilde bir mimari atılımın içerisinde olduklarını belirterek, bu mimari atılımı böyle bir dünyada yapıyor olmanın ayrı bir sevinci olduğunu çünkü insan-mekan ilişkisinin kişilerin psikolojisini, antropolojisini, sosyolojisini ve mutluluğu çok etkilediğini, bu konuda da çocukların, öğretmenlerin mutluluğunu destekleyecek bir ortam oluşturmanın hayati bir önem taşıdığını ifade etti.

Yükseköğretim hariç 12-13 yılın bu mekanlarda geçtiğine işaret eden Selçuk, "Böyle bir mekanda çocukların her gün soluduğu havanın, gördüğü imajların, yaşadığı atmosferin onun hayatında nasıl iz bırakmasını istiyorsak öyle iz bırakması için de bir çaba gerekiyor. Bugün o çabanın içerisindeyiz. Işığın, sesin, görüntünün nasıl güzelleşeceği ve hayırseverlikte olduğu gibi estetik severlik ne demektir, kıymetini bilmek ne demektir noktasında da okullarımızı güzelleştirmenin peşindeyiz." dedi.

23 PROJE GELİŞTİRİLDİ

Bakan Selçuk, okulun öğrencilerin mutluluğuna hizmet eden mekanlar olmasının öğrenmenin motivasyonunun temelini oluşturduğuna işaret ederek, sözlerini şöyle sürdürdü: "15 mimarımızın gönüllü olarak verdiği bir destekten söz ediyoruz. Bu destek o kadar önemli ki, dünya çapında yarışmaya girsek nasıl okul mimarisi çalışması yaparız sualinin yanıtı olarak bir proje gerçekleşiyor burada. Her bir mimarımız kendi hayalini, sevincini çocukların gözündeki pırıltıyla ilişkilendirerek hayata getirme, vücut bulma konusunda bir gönüllü faaliyet yaptı ve 23 proje geliştirildi."

Proje üzerinde yaklaşık 1 yıldır çalıştıklarını aktaran Selçuk, projenin bitmesinin kendisi için çok önemli olduğunu çünkü bu konuda çok fazla hayal kurduğunu, binaların yapılması konusunda da şu anda bu hayallerini hayata geçirme noktasında bir çabanın içerisinde olduklarını kaydetti.

Ziya Selçuk, projenin bir diğer boyutunun ise okulların mahalleyle bütünleşmesi meselesi olduğuna dikkati çekerek, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Okul kapalı ve yüksek duvarları olan bir mekan olmamalı. Mahalleyle özdeşleşmiş, sosyal faaliyetlerin, bazı hizmetlerin yürütüldüğü, yaşayan bir ortama ve 7/24 çalışan bir ortama dönüşmesi ihtiyacı var okulların. İşte tam da bu nedenle okul aile iş birliği derken kağıt üzerinde kalmasın, okul çevre iş birliği derken askıda kalmasın diye bu okullar çevreyle bütünleşen, organik bir bağ oluşan mekanlara dönüştürüldü. Ya da sofra kültürümüzü okullara taşıdık. Yemekhanelerin de bakış açısını farklılaştırmaya gayret ettik.”

YAŞAYAN OKULLAR

2023 Eğitim Vizyonu kapsamında hayata geçirilen proje, eğitim kurumlarının mimari yapılarının öğrencilerin gereksinimleri ve okulların bulunduğu bölgenin özellikleri değerlendirilerek yeniden tasarlanması amacıyla düzenleniyor. Proje kapsamında, 15 mimarlık ofisi tarafından hazırlanan 23 proje, köy okullarından, yoğun kent nüfusundaki okullara Türkiye'nin farklı ihtiyaçları göz önüne alınarak hazırlanan bir örneklem oluşturuyor. Yaklaşık 150 bin metrekarelik proje alanı ve ortalama 450 derslik ile 15 bin öğrenciye erişmesi hedeflenen Yaşayan Okullar Projesiyle anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise, özel eğitim iş okullarının bulundukları bölgenin coğrafi özellikleri göz önünde bulundurarak yeniden yapımı ya da yenilenmesi sağlanacak. Hazırlanan tüm projelerde, okulların sadece öğrencileriyle değil çevreleriyle de sosyal etkileşimlerinin güçlendirilmesi önemseniyor.

PROJE OKULLARI

"Adil Dilekci Gelişim Lisesi Gaziosmanpaşa/İstanbul, Akdeniz Kültürü, Zeytincilik ve Ekolojik Gastronomi Teknolojileri Meslek Lisesi ve Mükemmeliyet Merkezi Urla/İzmir, Ankara Gelişim Lisesi, Artuklu Atatürk Ortaokulu Artuklu/Mardin, Mardin Cevizlik İlköğretim Okulu, Muğla Çamlık Köyü İlkokulu, Eşrefzade Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi İznik/Bursa, Eyüp Sultan Ortaokulu Eyüpsultan/İstanbul, Fevziye İlkokulu Ortaca/Muğla, Göbel İlkokulu Susurluk/Balıkesir, Gölköy Fen Lisesi Gölköy/Ordu, Gölköy Teknik Meslek Lisesi Gölköy/Ordu, Hasan Öncüoğlu Ortaokulu Ödemiş/İzmir, Kıraç Ortaokulu Esenyurt/İstanbul, Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu, Bahçelievler/İstanbul, Mehmet Ali Yılmaz İlkokulu Ümraniye/İstanbul, Nenehatun İlkokulu Palandöken/Erzurum, Necmiye Güniz İlkokulu Üsküdar/İstanbul, Özel Eğitim Mesleki Eğitim İş Okulu Mustafakemalpaşa/Bursa, Yarımca İlkokulu Aziziye/Erzurum, Yaşar Doğu Ortaokulu Kağıthane/İstanbul, Yunus Emre İlkokulu Eyüpsultan/İstanbul, Zeytinbağı Ortaokulu Mudanya/Bursa"

16.10.2020 (Haber Merkezi)